Noord-West Amerika / West Canada / Alaska

Dag 14: Zeekajakken

Vandaag een topdag! Zeekajakken met Lo Camps: reisgids, bioloog, kajakinstructeur en gewoon een hele aardige vent.

Het weer zat gelukkig mee vandaag. In het begin een klein buitje, maar verder prima kajakweer op rustig water. Linde bij Lo in de kajak en Marijn, Inge en Floor in de andere. Linde en Floor allebei met hun eigen peddeltje, voor het geval ze mee wilden peddelen. Het was even afwachten hoe ze het zouden vinden, maar ze vonden het prachtig en hingen aan Lo's lippen.

Na een uur kajakken in het Gulf Islands National Park, zijn we bij het onbewoonde Russell Island aan land gegaan. Daar liet Lo ons werkelijk alles zien van wat er zoal aan zeeleven te bewonderen is. Paarse, roze, groene, bruine en oranje zeesterren die er slijmerig uitzien, maar enorm stevig blijken aan te voelen (met uitzondering van de oranje zonnebloem zeester).

Maar ook ontelbare krabben, waarvan Linde inmiddels precies weet te vertellen wanneer het een mannetje of vrouwtje is. Verder nog zee-anemonen, zeekomkommers (lijken op enorm grote bruin-oranje naaktslakken) en clams (grote schelpdieren die zich met een enorme slurf voeden). Van werkelijk alles wat daar te vinden was, wist Lo precies te vertellen hoe het leeft.

Op het eilandje zelf nog twee slangetjes gezien en de ‘levensgevaarlijke' tijgerslak (met jong!).

Na een uitgebreide verzorgde lunch gingen we weer de zee op en voeren langs de kust uiteindelijk weer huiswaarts. Nadat een zee-arend nog een laatste groet bracht (hij vloog laag over na een mislukte vispoging), waren we zo tegen vieren weer op het strandje waar we vanochtend vertrokken waren.

Lo hoort vannacht in zijn slaap Floor waarschijnlijk nog roepen: Lo Camps, Lo Camps (100x). Nee, verlegen was ze vandaag niet.

Lo bedankt!