Noord-West Amerika / West Canada / Alaska

Dag 25: Tand eruit

Eindelijk is het gelukt Linde's losse voortand eruit te trekken. Kan ze tenminste weer normaal eten. Het ziet er alleen niet uit: één halve grote voortand en een groot gat.

Vandaag o.a. naar de Ape Cave geweest (bedankt Frans). Deze cave heeft niets met apen te maken, maar is een lavatunnel van 1,2km lang, soms ter grootte van een treintunnel, maar altijd meer dan ruim genoeg om rechtop in te lopen.

Dit soort tunnels vormt zich als de lavastroom aan de buitenkant afkoelt en stolt, maar binnenin kan de vloeibare lava blijven stromen en creëert zo een soort tunnel. Ze worden ook pas ontdekt als het dak van de tunnel ergens instort en er een opening naar buiten ontstaat.

We waren vroeg, dus het was nog rustig. Dan pas ervaar je echte duisternis. Onze koplampjes gaven weinig licht, maar na even went het wel en zie je net genoeg om niet tegen de uit het dak gevallen stenen aan te lopen. Buiten scheen weliswaar de zon, maar binnen is het altijd koud: 5½ graad.

Halverwege bleek dat we het info bord bij de ingang niet goed hadden gelezen, want we dachten er aan het eind weer uit te kunnen. Nou, niet dus. Een enkeling (die ons inmiddels had ingehaald) probeerde door de kleine openingen nog verder te komen, maar tevergeefs: omdraaien en dezelfde weg terug. Slechte voorbereiding Marijn!

De op het bord genoemde uitgang gold voor een andere lavatunnel (met dezelfde ingang) die nog een stuk langer was en waar behoorlijk voor geklauterd moest worden. Linde en Floor vonden dit al spannend genoeg!

Jose

Blij dat jullie de Ape Cave leuk vonden! Frans krijgt mij er nooit meer in. Met een olielamp die al snel uitging en een zaklamp die het niet deed, hebben we het grootste deel op de tast af moeten leggen. Blij dat het jullie beter is bevallen. Maar ik meen me te herinneren dat er wel een andere uitgang was!?!?!?!? Zal het nog eens aan Frans navragen.

Groetjes uit Gouda!