Noord-West Amerika / West Canada / Alaska

Dag 31: 44o 04’ 20” N – 115o 32’ 40” W

Nog maar net onderweg zien we bij toeval warmwaterbronnen langs de weg aan de oever van de South Fork Payette River bij Kirkham. Toch maar even kijken. Ondanks de hoge waterstand is het poeltje hier wel bereikbaar. En wat voor één! Heerlijk warm water (ca. 38 graden) en zelfs twee warmwater douches (ca. 42 graden). De één plonst in het poeltje zelf, voor de ander moet je tot kniehoogte in het koude rivierwater gaan staan, maar dan krijg je ook een krachtige straal heet water over je heen. En dat allemaal helemaal natuurlijk. Er is geen mensenhand aan te pas gekomen (hoogstens een keitje verplaatst). Werkelijk fantastisch!

Daar lagen we dan met z'n viertjes 's ochtends vroeg om 7.30 in het warme bad, met naast ons de voorbijrazende ijskoude rivier. Je kon elkaar nauwelijks verstaan. Als je even af wilde koelen deed je gewoon twee stappen in het koude rivierwater. Pas na 2 uur konden we de moed verzamelen om verder te gaan. Wat een begin van de dag!

Als iemand van jullie hier ooit in de buurt komt, mag je deze hot spring beslist niet overslaan. De GPS coördinaten zijn: 44o 04' 20' N - 115o 32' 40' W.

Op het informatiebord stond dat er hier in de buurt nog 4 van dergelijke hot springs zijn, dus een uur later zaten we al weer in de volgende aan Warm Spring Creek. Iets minder comfortabel, maar nog steeds leuk. En hier waren weer tientallen grote mooie vlinders die zich tegoed deden aan het mineraalrijke water.

Een beetje suf geworden van al dat gebadder moest Marijn onderweg even een half uurtje een dutje doen om geconcentreerd te kunnen blijven rijden. Al met al kwamen we niet ver vandaag, maar we hebben genoten.

Eind van de middag kwamen we aan in Sawtooth National Recreation Area, hier ook wel The Alps genoemd. Zo ziet het er ook uit, met allemaal besneeuwde toppen, waarvan de hoogste 3600m is. Hier is het ook duidelijk nog off season, want het Visitor Center is helaas dicht. En net als ik het verhaaltje schrijf loopt er een Mule Deer (hert met ezelsoren) vlak langs de camper over de stille camping. Wij slapen lekker vanavond!