Noord-West Amerika / West Canada / Alaska

Dag 38: Very Old Faithful

Een echte planning voor wat we in het park gaan doen hebben we nog niet, maar dat is ook erg afhankelijk van het weer. De voorspellingen zijn niet goed: kou, bewolkt en behoorlijk wat kans op regen (onweer).

Eerst komen we langs het West Thumb Geyser Basin aan de oever van Yellowstone Lake (waar hier en daar het ijs nog op drijft). Net voordat we de parkeerplaats opdraaien zien Linde en Floor twee Elken. Marijn parkeert direct de camper (soms wat te abrupt naar de smaak van Inge) en gaat er op gepaste afstand achteraan. De beesten kuieren door het bos naar het Geyser Basin, lopen de plankenpaadjes over en gaan midden tussen de hete bronnen staan, alsof ze het dagelijks doen. Dat zou ook best wel kunnen afgemeten aan de hoeveelheid stront die er ligt. Even later ging hij daar gewoon lekker liggen en stak zelfs z'n tong naar ons uit. Het aanbod van een Amerikaan om een foto van ons vieren te maken met de Elk op de achtergrond slaan we vriendelijk af. Wij houden meer van ‘echte' natuurfoto's.

Daarna door naar het meest heilige onderdeel van Yellowstone: Old Faithful. Hij was vandaag redelijk punctueel, maar had er weinig zin in. Hij spoot weliswaar een meter of dertig (?) de hoogte in voor een publiek van een paar honderd man dat ruim van te voren zijn plaatsje op de tribune had veiliggesteld, maar echt spectaculair was het niet. Net 10 minuten eerder stalen twee andere geisers, waaronder Beehive Geyser, tegelijkertijd de show net toen Inge en de kinderen ervoor stonden. Dat is eigenlijk veel leuker dan die ouwe getrouwe.

Het weer was tot nu toe redelijk geweest, maar stond op het punt om te slaan. Wij besloten maar richting camping te rijden en onderweg nog wat bezienswaardigheden mee te pikken. Net van de parkeerplaats af ziet Inge 2 Sandhill Cranes met 2 jonkies. Maar volgens het boekje horen ze grijs te zijn en deze zijn toch vooral lichtbruin (Henri?).

Het Black Sand Basin (met kleurrijke bronnen als Emerald Pool, Rainbow Pool en Sunset Lake) waar we even later gingen kijken was mooi, maar konden we net niet droog afronden. Daarna werd de regen alleen maar erger en konden we de camper eigenlijk niet meer uit. Maar niet getreurd, we hebben alle tijd.