Noord-West Amerika / West Canada / Alaska

Dag 44: Onderweg

Een rijdag vandaag. Voor het ontbijt hadden we in de eerste 1½ uur al 150 km afgelegd; dat schoot lekker op. Na een rustig ontbijtje ging het ongeveer in hetzelfde tempo door, zodat we voor de middag al 300 km hadden afgelegd. Toen moesten er weer inkopen worden gedaan voor de komende dagen. En in die mega-supermarkten kost ons dat altijd veel tijd, maar dan kunnen we er ook weer even tegen aan. Onze camper lijkt nu bijna op zo'n SRV-bus.

De route was niet altijd even interessant (lange rechte stukken door eentonig grasland), maar ook hier zagen we regelmatig wild onderweg (met name de Pronghorn Antilope). Als leuke afwisseling voor onderweg hadden we het Benton Lake National Wildlife Refuge uitgezocht. Bij het Refuge Headquarters hadden ze o.a. een hoop dierenvachten en schedels liggen van bijv. de wolf, coyote, stinkdier, wasbeer, muskusrat en bever, zodat je het verschil goed kon voelen en zien.

Het refuge zelf is een groot vogelreservaat (wel heel erg kaal en heel erg rustig), waar je een rondje van 15 km kunt rijden over voornamelijk grindwasborden en op sommige plaatsen uit kunt stappen. Onderweg kun je natuurlijk ook stoppen om de vogels te bekijken, maar omdat je dan binnen de 10 seconden omringd werd door muggen, liet je dat wel uit je hoofd. Ook waren de vogels hier niet echt aan auto's gewend, want werkelijk alles vloog op (m.u.v. de Yellow-headed Blackbird) als je met de camper in de buurt kwam. Foto's maken was er dan ook niet echt bij. Wel hebben we o.a. de Black-crowned Night-Heron (het paartje vloog vlak voor ons op), de Eared Grebe (een fuut met rode ogen) en de muskusrat kunnen herkennen. Linde zei dat ze de witte Ibis had gezien. Die komen daar voor en Linde begint al aardig handig te worden in het herkennen van vogels, dus het zou best wel eens kunnen.

Daarna ging het weer verder en hebben we uiteindelijk de camper neergezet op de dorpscamping van Choteau (Montana) achter het spoor met uitzicht op de graansilo's. Een hele cultuurshock in vergelijking met de KOA-camping van gisteren met privé zwembad, maar ach we hebben in ieder geval een plekje voor de nacht. En voor het eerst in weken hebben we weer eens buiten kunnen eten in het zonnetje.

Ans & Rien

Hallo Luitjes,

Wij zijn nu één dag thuis van ons rondje Oost-zee.
Hebben een fijne vakantie gehad en veel gezien.
Wij zitten nu jullie reisverhalen in te halen en zijn gekomen tot nr.44 "Onderweg..."
leuk om jullie ook op de foto's te zien.
Het is al met al toch wel een schitterende reis die jullie maken.
Wij gaan morgen verder lezen en proberen jullie zo in te halen.

Knuffels voor allemaal ,groetjes van ons .