Noord-West Amerika / West Canada / Alaska

Dag 47: Bruine zwarte beren

In Waterton Lakes National Park zijn twee mooie routes die je met de auto kunt rijden. De eerste ging naar Cameron Lake waar nu nog steeds hele plakkaten ijs dreven. Daar zagen we een vismethode die we nog niet eerder hadden gezien. Deze man had zich in een surfpak gehesen, zijn flippers aangetrokken en vervolgens een soort van zwemband om zijn middel gedaan. Zo dreef hij lekker op het meer te vissen.

Op de heenweg zagen we een kleine zwarte beer die naast de weg bloemen aan het eten was en op de terugweg stak een eland de weg over.

De tweede parkroute ging naar Red Rock Canyon. Hier zagen we langs de weg een zwarte beer met twee cubs. Moeder zwarte beer en één van de twee cubs waren echter bruin ipv zwart. Het was een mooi schouwspel waarbij de twee cubs aan het rollebollen waren en moeder beer twee keer op haar achterpoten ging staan om te kijken of alle nieuwsgierigen wel voldoende afstand bewaarden.

Net toen we met ons wandelingetje langs de Red Rock Canyon wilden beginnen werden we overvallen door een onweersbui met enorme donderslagen en forse hagelstenen. Gelukkig zaten we nog in de camper. Andere wandelaars waren minder gelukkig en kwamen kleddernat terug. Na een uur de bui uitgezeten te hebben, konden we toch nog het korte wandelingetje maken.

Daarna zijn we het park uitgereden en op de eerste de beste camping gaan staan. Het was wat vergane glorie, maar wij kregen een plekje achteraf tussen enkele vijvers afgeschermd van de rest van de camping. Het was net alsof we aan het wild kamperen waren in ons eigen natuurgebiedje. In de ene vijver zwom moeder Common Goldeneye met haar jonkies haar rondjes, rondom de vijver en onze camper zaten tientallen Amerikaanse goudvinken (felgele vinken) en nog wat ander gevogeltje en zo'n 70 meter van ons plekje maar in het zicht lag een grote beverburcht. Aan alle knaagsporen te zien waren ze erg actief, maar deze avond zag ik niet meer dan een muskusrat rondzwemmen.

Als gevolg van de warmte komen we de laatste dagen ook ander wild tegen: muggen. Zo ook op deze camping. Als we de camper uitgaan trekken we onze bugshirts aan anders zouden we helemaal lek gestoken worden. Ach, dan hebben we ze toch niet voor niets aangeschaft.