Noord-West Amerika / West Canada / Alaska

Dag 50: Linde kan strikken

Een regenachtige dag vandaag. De bergen waren nauwelijks zichtbaar door de wolken. Toch nog twee korte wandelingetjes gemaakt, eentje in de regen en bij de ander was het gelukkig net droog.

Maar eerst nog even bij de park ranger melding gemaakt van de zwarte beer op de picknicktafel gisteren. Wat bleek, afgelopen zondag had waarschijnlijk dezelfde beer bij dezelfde picknicktafel ook al besloten om een echtpaar te vergezellen bij de lunch. Zij besloten wijselijk om de lunch maar aan de beer te geven.

De eerste wandeling was naar de Paint Pots, ijzerrijke mineraalbronnen die de aarde een okergele kleur geven. De indianen gebruikten dit als verfmiddel o.a. voor hun kleding, voor de tipi's en voor zichzelf. Je moest in deze modder wel oppassen om ook niet zelf helemaal okergeel te worden en als echte indiaan terug te komen.

De tweede was langs de Marble Canyon, een rivier die een diepe (25 meter) nauwe (soms maar 1 meter) kloof had uitgesleten, met enkele natuurlijke bruggen. De kloof was erg mooi, het landschap er omheen was nogal somber. In 2003 heeft in dit park namelijk een 40 dagen durende bosbrand gewoed. Er stonden nu alleen nog maar kale dode verbrande bomen. De natuur zal zich uiteindelijk wel herstellen, maar na 6 jaar is het nog erg kaal.

En we kunnen er weer een afstrepen van ons fictieve wildlijstje: de Mountain Goat. Langs de weg stond weer ergens zo'n malloot (= toerist) stil die naar de helling aan het staren was. Hèt teken dat er wild gesignaleerd is. Wij dus ook gestopt voor de ca. 20 Mountain Goats. Dit zijn forse witte langharige geiten met witte sik.

En nog wat anders dat we af kunnen strepen van onze lijst: Linde kan strikken. Linde trots en wij blij dat we haar schoenen niet meer hoeven te strikken.

Eind van de middag zijn we doorgereden naar Banff National Park.

Jose

Mooie beesten he, die mountain goats! Ik vond ze in ieder geval erg apart. Leuk die kleintjes erachter!

Linde, als je weer terug bent, krijg je vast van de juf nog wel je strikdiploma! Goed hoor

Groetjes,