Noord-West Amerika / West Canada / Alaska

Dag 56: Fire Permit

Onbewolkt en 20oC, dus het zou een mooie wandeldag worden in de Valley of the Five Lakes. Maar we hadden beter moeten weten, want de weersvoorspellingen hier zijn verschrikkelijk onbetrouwbaar, dus liepen wij met laaghangende bewolking in de regen. Gelukkig was de wandeling maar 1½ uur, waardoor we de lol er nog wel van in konden zien. En ook de vijf meertjes waren echt wel de moeite waard, dus zeker geen verloren ochtend.

Wat ook wel leuk was, was dat we in het struikgewas naast het pad moeder Spruce Grouse met haar kroost ontdekten die rustig op hun plekje bleven rondhuppelen. Uiteindelijk zochten de kinderen toch maar de beschutting van moeder op in de regen. Het zou trouwens ook iedere andere hoen geweest kunnen zijn, want de vrouwtjes van de verschillende soorten hoenen zijn voor een leek nauwelijks uit elkaar te houden. Maar de Spruce Grouse komt hier in ieder geval voor, dus daar houden we het dan maar op.

's Middags hebben we nog een wandelingetje rond Lake Annette gemaakt waar, na Linde, ook Marijn een Loony vond. In dit geval dan de ‘breeding adult' van de Common Loon. Linde blijkt toch wel oog voor detail te hebben, want zij vond weer leuke bloemetjes die Marijn op de foto kon zetten.

Eind van de middag zijn we weer op dezelfde camping bij Jasper gaan staan, ditmaal met fire-permit. Je betaalt hier nl. CAD 8,80 om een vuurtje te mogen stoken, maar dan is ook wel onbeperkt hout aanwezig. Marijn kon dus weer lekker vuurtje stoken en Linde en Floor gaven er een mooi percussie concert bij op de lege ijsthee-poeder-bussen.

Ze werken hier met die fire-permits, omdat ze niet willen hebben dat je hout sprokkelt of zelf hout meebrengt, bevreesd als ze zijn voor de Mountain Beetle, de kever die hier hele berghellingen aan bos verwoest. Eerst worden de dennennaalden bruin en uiteindelijk blijft er niet meer dan een kale boom over. Je kunt vaak het verschil niet zien tussen een helling waar die kever zich heeft uitgeleefd of waar een bosbrand heeft gewoed. We laten onze eigen houtvoorraad dan ook angstvallig in de camper.