Noord-West Amerika / West Canada / Alaska

Dag 61: Opal Beds

Iets later dan gisteren uit de veren vanochtend, maar het was nog steeds vroeg. Zo hadden we er alweer 125 km op zitten voor het ontbijt en konden we in de ochtend onze geplande wandeling maken. Deze keer waren we niet op zoek naar wild en juist dan kom je ze tegen. Na 5 minuten zagen we een Bald Eagle (zee-arend), na een half uur de eerste zwarte beer en weer een half uur later, de tweede zwarte beer. Leuk om de dag mee te beginnen.

Dankzij de beschrijving van Lo Camps wisten we een plek waar je opaal stenen kon vinden (Eagle Creek Opal Site). De routebeschrijving ernaar toe was prima, alleen meldde die niet dat de laatste 6,5 km weer een onverhard bospad was. Iets beter dan gisteren, maar nog steeds geen ideale weg voor een camper en eigenlijk ook niet toegestaan.

De beschrijving van de wandeling was beperkt: 'dik uur in en ook weer uit', maar het begin van de trail was duidelijk aangegeven: 'Opal Beds'. Het smalle pad was echter op veel plaatsen overgroeid en veel mensen waren ons dit jaar nog niet voorgegaan. Wel werd het pad veel gebruikt door de eland, af te leiden uit de pootafdrukken en de opaalovaalvormige droppings (stront!). Gelukkig waren er goede fel oranje markeringen en mbv een wilgentak die we gebruikten als manchette konden we ons een weg banen. De mensen na ons zullen ons dankbaar zijn.

De wandeling ging door een kaal bos dat vrijwel volledig was vernield door de Pine Beetle, maar waar veel gele en witte bloemen en lage struiken weelderig groeiden. Onderweg hoorde we de dode bomen kraken en kreunen in de wind, werden we geplaagd door muggen en hoorden we redelijk dichtbij geluiden waarvan we dachten dat ze toebehoorden aan hert-achtigen (eland?). Al met al was het best een avontuur.

Na 1½ uur kwamen we eindelijk bij de plek waar we moesten zijn: enkele plekken in het bos van een tiental vierkante meters waar wat keien lagen waar wat opaalstukjes in zaten (of in hadden gezeten). Gelukkig stond er ook een bordje 'Opal Beds' bij, anders waren we er wellicht straal voorbij gelopen. Na 3 kwartier opaal zoeken hadden we wat kleine stukjes gevonden. De kinderen (en Marijn) waren blij met de gevonden schat en toen kon de terugweg aanvaard worden.

Vervolgens zijn we doorgereden naar Tyhee Lake Provincial Park bij Telkwa.