Noord-West Amerika / West Canada / Alaska

Dag 62: The People of the River of Mist

Vandaag stond in het teken van de First Nations People, oftewel Native Americans, oftewel Indianen.

Eerst zijn we in Moricetown gaan kijken naar de oorspronkelijke vismethoden die hier toegepast werden in de Moricetown Canyon. De migrerende zalmen moesten hier (en nog steeds) door een vernauwing in de rivier, de ideale plek om ze te vangen. Vroeger werden van wilgentwijgen een soort fuiken gemaakt die in de rivier werden gehangen. Dit is tegenwoordig verboden omdat het de oorzaak zou zijn van de afnemende zalmpopulatie.

Ook werden de zalmen met een haak aan een lange stok uit het water gevist. Dit doen ze nog steeds, maar ook gebruiken ze grote schepnetten. In beide gevallen staan de mannen gezekerd aan een touw op de rotsen te balanceren om de zalmen te vangen. Wij zijn voor de zalmmigratie nog te vroeg, maar het vissen hier moet een indrukwekkend schouwspel zijn.

Daarna door naar Ksan, waar een museumdorpje is van de Gitxsan natives. Gitxsan staat trouwens voor 'The People of the River of Mist'. Er staan hier een aantal goed bewaard gebleven totempalen en longhouses die rijkelijk ingericht zijn. Met een privé rondleiding door onze gids Navarone kwam de Gitxsan geschiedenis weer tot leven. Ook is de Kitanmax School of Northwest Coast Indian Art hier gevestigd, die zich o.a. ten doel stelt de oude houtsnijkunst niet verloren te laten gaan.

En mama Inge moet bijna een dollar aan Linde en Floor betalen als ze nog één keer het F-woord zegt. In het heetst van de strijd wordt dit woord wel eens genoemd, meestal in combinatie met de muggen.

Marinus Raijmakers

Dat valt mij nou echt tegen. Als trouw lid van de Bond tegen Vloeken moet ik hiermee verder. Winfried werd bekend als de "veelvloekende rechtervleugelverdediger" en nu dit weer. Het wachten is op Huib of Ingrid.
Desondanks de harteljke groeten. Ik gun overigens Linde en Floor deze bijverdiensten.
Marinus