Noord-West Amerika / West Canada / Alaska

Dag 63: Totems

Voordat we richting Stewart zijn gegaan, zijn we eerst nog enkele dorpjes afgegaan waar een aantal totempalen staan, achtereenvolgens Kispiox, Gitsegukia, Gitwangak en Gitanyow (Kitwancool). In Kispiox, Gitsegukia en Gitanyow heeft men de oude totempalen uit het dorp bij elkaar gezet op een centrale plaats, zodat ze beter beheerd en onderhouden kunnen worden. In totaal zo'n 50 totempalen.

In Gitwangak staan ze nog her en der in het dorpje. De totempalen steken overal boven uit dus die heb je zo gevonden, maar als je daar over de gravelwegen door het dorpje rijd, bekruipt je toch een soort onbestendig gevoel. Het is een, in ieder geval voor onze begrippen, ongeregeld zooitje. Zodra je stopt voor een foto van één van de totems die naast, voor of achter een huis staan, komen de honden even ruiken (maar zeker niet agressief) wat voor rare gasten nu weer in hun straat staan. Ook wordt tussen de gordijnen door (of eigenlijk meer lappen stof) naar je gekeken.

In Gitanyow was men nog volop bezig om er een soort van toeristisch gebeuren van te maken, zodat men er ook nog wat aan kan verdienen. Toen we de aangeplakte entreeprijs dachten te gaan betalen, was de deur dicht. Dan niet.

Na de lunch was het al weer 3 PM en ‘moesten' we nog 200 km over de Cassiar Highway. We dreigden even wat slaperig te worden, maar nadat we moeder zwarte beer met 2 cubs hadden gezien waren we weer klaar wakker. De twee kleintjes waren onderin een boom aan het klauteren en moeder keek toe. Veel tijd was ons niet gegund, want toen we 20 seconden stil stonden vonden ze het wel genoeg. Dat we weer wakker waren kwam goed van pas, want even later stak een zwarte beer net voor ons de weg over.

Het laatste stuk naar Stewart bood ons mooie uitzichten op diverse gletsjers, maar vooral op de Bear Glacier die tot in het dal reikt en uitmondt in het meer. Hier kwamen ook weer de herinneringen terug van 8 jaar geleden toen we ook hier waren o.a. met Henry en Ellen. Stewart is nog steeds hetzelfde weinig inspirerende dorpje en ook de camping ziet er nog net zo uit.