Noord-West Amerika / West Canada / Alaska

Dag 64: Klein wild in Alaska

Vandaag hebben we het weer eens op het gemak gedaan, op Canada Day. Wereldstad Steward was ondergedompeld in allerlei festiviteiten, van de Parade in Main Street tot de Rainey Creek Rubber Duck Race. Helaas hebben we dit aan ons voorbij laten gaan.

Bear viewing was het doel van vandaag. Hiervoor moesten naar Hyder in Alaska, 3 km verderop en de klok weer een uur terug. Zodra je Hyder in komt (geen Amerikaanse douane) houdt ook gelijk het asfalt op. Sommigen noemen Hyder met z'n 100 inwoners een modderzooi, maar misschien is het gewoon een plek voor excentriekelingen.

The place to be in Hyder voor de beren is Fish Creek, wereldberoemd onder de professionele berenfotografen (geen grapje). Ook al wisten we dat we te vroeg waren voor de zalmmigratie en dus de beren, vonden we dat er toch naar toe moesten. De 7 km lange gravelweg werd vanochtend nog even geëffend door een shovel, dus grote gaten waren er nier meer, maar vlak was het toch echt niet. Toen we aankwamen bij Fish Creek, bleek dat vanochtend om 8.15 uur de eerste Grizzly van dit jaar was gezien. Die had zich dus ook vergist.

Maar niet getreurd, men ontdekte net toen we er waren een zee-arend die op haar nest zat. Maar wat we vooral prachtig vonden waren de kolibries die we hier bijna aan konden raken. Boven en naast de beren boardwalk zaten een aantal Rufous Hummingbirds, vrouwtjes en jonkies. Erg mooi om zo dichtbij te zien hoe de jonkies gevoerd worden door hun moeders. We hebben er zeker een uur naar staan kijken.

Daarna hebben we Hyder en Stewart gelaten voor wat het is en zijn naar Meziadin Lake Provincial Park gereden om morgen weer terug te rijden over de Cassiar Highway. O ja, de klok moest weer een uur vooruit.

Jammer eigenlijk dat we niet tot Amerika's nationale feestdag (4 juli) in Hyder kunnen blijven. De festiviteiten hier liegen er niet om. Te beginnen op de vooravond met een Wet T-shirt contest en op de dag zelf o.a. een Pet Parade, een wedstrijdje bijlen gooien (voor de stoere kerels), bezemschoppen (zal wel voor de vrouwen zijn) en een ugly vehicle contest (vehicles must run!).