Noord-West Amerika / West Canada / Alaska

Dag 65: People of the Canyon

We reden vroeg en langzaam op de Cassiar Highway in de overtuiging dat we dan veel wild zouden zien. Met een slakkengangetje van 70 km/uur (je mag en kan er 100 km/uur rijden) reden we de 156 km, toch wel slaapverwekkend vooral omdat we echt niets van wild zagen. Maar vier kilometer voor het eind en alweer in de bebouwing werd ons geduld toch nog een beetje beloond: een vos. En ook deze vos liep, net als de vorige, met een prooi in zijn bek.

We hadden ook de avontuurlijke route ‘binnendoor' kunnen nemen en het provincial park Anhluut'ukwsim Laxmihl Angwinga'asanskwhl Nisga'a kunnen bezoeken. Alleen om de naam zouden we het moeten doen, maar 60 km over een onverhard bospad werkelijk door de middle-of-nowhere waar je niemand tegenkomt, leek ons toch een minder geslaagd plan.

Vlak voordat we bij Terrace waren, de eindbestemming van vandaag, zagen we een bord ‘Kitselas Canyon' langs de weg staan. Toch maar de bordjes gevolgd, maar dat eindigde bij een gesloten hek op het bospad. Toen maar even in het nabijgelegen dorpje na gaan vragen, want de borden zagen er zo perfect uit, daar moest een reden voor zijn. Dit native dorpje zag er voor de verandering supernetjes en verzorgd uit. Daar zeiden ze dat het echt wel de moeite waard was, dat we de camper gewoon voor het hek moesten zetten en het pad een stukje verder moesten volgen.

Het bleek dat men hier een nieuwe toeristische attractie op aan het zetten was die in 2010 klaar moet zijn, ter herinnering aan de Gitselasu (‘People of the Canyon') die hier 5.000 jaar geleden een dorpje hadden. Nieuwe moderne mooi beschilderde longhouses waren hier neergezet en ook mooie, nieuwe totempalen die de 4 clans van het dorp vertegenwoordigden: Wolf, Eagle, Raven en Killer-whale. Ook was er een wandelpad naar de rivier (‘canyon') door het bos waar we tussen het mos veel verschillende soorten orchideeën zagen. Het doorzetten was zeker de moeite waard.

We waren redelijk vroeg op de camping, waardoor Floor en Linde alle tijd hadden om een filmpje te kijken en in de speeltuin te spelen. Dat was voor hen een mooie afronding van een toch al geslaagde dag.