Noord-West Amerika / West Canada / Alaska

Dag 71: Bultruggen-show

Om 12.30 uur moesten we inchecken voor de boot naar Juneau, dus daarvoor hadden we nog net tijd voor twee leuke ochtendwandelingen.

De eerste was een mooie wandeling door het regenwoud met veel treden omhoog en omlaag. Het was een beetje spannend, want de beer met haar twee jongen, zat hier gisteravond op nog geen 500 meter vandaan. En af te leiden aan de hoeveelheid verse berenpoep op het pad, waren ze hier vrij recent nog geweest. De campinghost had gisteravond nog wel verteld dat deze beer hier elk jaar terug komt, altijd dat sappige weitje van gisteren opzoekt en nog nooit lastig is geweest. Blijkbaar vond men het ook niet nodig dit pad af te sluiten voor het publiek. Maar toch...

Na de wandeling zijn we even gaan kijken of de beer weer op zijn vertrouwde plekje was en jawel, zij was er weer met haar twee cubs. Enigszins verscholen in het hoge gras liepen ze lekker te grazen.

De tweede wandeling was nauwelijks een kilometer van de eerste verwijderd, maar ging door een compleet ander landschap. Hier liepen we door een soort veenlandschap, wat ze hier ‘Muskeg' noemen, over leuke plankenpaadjes. Ook zagen we hier veel veenpluis, door Linde steevast ‘ijsberen op een stokje' genoemd, zoals haar grote voorbeeld Lo Camps dat eerder ook deed. Onderweg hebben Floor en vooral Linde eindeloos veel Salmon Berries en bosbessen gegeten, zodat er voor de beren nauwelijks meer iets over was.

Mooi op tijd voor de boot ging Marijn eerst even inchecken. De dame achter het loket merkte op dat we niet voor vandaag, maar voor morgen op de lijst stonden. We hadden ons een dag vergist! Maar omdat we ons hier al helemaal op ingesteld hadden, het meeste ook wel gezien hadden in Sitka (waar we het erg leuk hebben gehad!) en het perfect weer was voor op de boot, wilden we het ticket graag omgeboekt hebben naar vandaag. Gelukkig was dat mogelijk. Maar toen ging het fout. De dame maakte een kleine vergissing en had al onze reserveringen verwijderd (we hebben nog drie overtochten staan). Het kostte haar ongeveer een half uur om dat weer te herstellen, terwijl de rij achter Marijn behoorlijk groeide. Maar uiteindelijk kwam alles weer in orde.

En we hadden geluk vandaag op de boot. Onderweg zagen we weer enkele bultrugwalvissen, waarvan er twee voor de verandering hun kunsten redelijk dicht bij de boot vertoonden. Meerdere keren sprong de één na de ander het water uit en liet zich plat op zijn rug vallen. Dat was genieten. Een beetje jammer dat we vandaag op zo'n snelle catamaran zaten (32 knopen per uur), waardoor we snel van ze vandaag voeren, maar het was een indrukwekkend schouwspel!

's Avonds op de camping in Juneau naast de Mendenhall River kregen we van de campinghost nog te horen dat de laatste tijd vaak een lastige beer over de camping liep, meestal achter ons plekje. We moesten niet toestaan dat hij eten zou pakken van onze picknicktafel, dus kregen we instructie hoe we de beer weg moesten jagen. En het was maar een zwarte beer, dus niet echt reden tot ongerustheid vond hij. Nou, slaap lekker...