Noord-West Amerika / West Canada / Alaska

Dag 73: IJspret

Zoals aangekondigd hebben we vandaag over het Mendenhall Lake tussen de ijsbergen gepeddeld. We hadden twee dubbele kajaks meegekregen, iets breder dan standaard en daardoor wat stabieler. Wel zo prettig. Zo'n ijskoud gletsjermeer, -1oC volgens de kajakverhuurster, waarin je hoogstens 10 cm zicht hebt door al het fijne zand wat erin zweeft, is immers niet de beste plek om met je kajak om te gaan. En zo'n ervaren kajakkers zijn we nou ook weer niet.

Als je zo tussen de ijsbergen door peddelt, zien ze er toch veel mooier uit dan vanaf de oever van het meer. Nu konden we ze van alle kanten bekijken, waardoor ze steeds andere vormen krijgen. Maar het blijft ook oppassen. Als ze topzwaar zijn geworden, kunnen ze zomaar omkiepen. Dus was het zaak om een beetje uit de buurt te blijven van de grotere jongens. Als ze eenmaal gekanteld zijn zie je wel die ijsblauwe kleur en glinsteren ze mooi in de zon.

Halverwege hebben we pauze gehouden op een strandje en konden we even opwarmen in het zonnetje. Alle dagen in Alaska tot nu toe hebben we prachtig weer gehad met zo'n 25oC. Toch wel uitzonderlijk.

We waren vanochtend al gewaarschuwd voor de Arctic Terns (sterntjes) op het meer. We moesten niet te dicht bij hun nestrots komen. Ook al bleven we er honderden meters vandaan, ze vonden het blijkbaar toch nodig om een paar schijnaanvallen uit te voeren. Ach, je kunt ze dan wel mooi van dichtbij bekijken.

Zoals voorspeld stak gedurende de terugweg de wind wat op en moesten we behoorlijk doorpeddelen. Toen hebben we wat meer de luwte van de oever opgezocht en zijn rustig terug gepeddeld. Wij hebben genoten van deze fantastische kajakochtend!

Voordat we vanochtend de kajaks opgehaald hadden in Auke Bay zagen we in de plaatselijke haven veel zee-arenden die zich tegoed deden aan visresten. Linde kon er maar niet over uit: ‘En daar zit er nog één, en daar een hele troep, en daar op de paal, en daar...'. Het was dan ook erg mooi om te zien.

Tegen tienen deze avond waren we voor de derde keer weer terug op de camping aan Mendenhall Lake. Een mooie natuurlijke camping.