Noord-West Amerika / West Canada / Alaska

Dag 74: Laatste fantastische dag Inside Passage

Vanochtend hebben op ons gemak gedaan en zijn op tijd gaan inchecken voor de veerboot naar Haines, onze derde en laatste etappe van de Inside Passage. Ook hebben we de veerboot naar Valdez (over 2½ week) omgeboekt naar 31 juli en naar een langzame boot ipv zo'n snelle catamaran. We doen er dan weliswaar 3 uur langer over, maar kunnen hopelijk meer genieten van het wildlife. Het bleek dat de dame in Sitka die per abuis al onze overtochten had verwijderd er bij de herstelactie een zooitje van had gemaakt. Dus kostte het nu weer wat moeite om alles in orde te maken. Maar men blijft uiterst vriendelijk!

Het was vandaag zwaar bewolkt, maar hoe verder we richting Haines voeren hoe minder wolken er over bleven en uiteindelijk was de lucht strak blauw. Nou ja, niet helemaal strak blauw, want er schijnen nogal wat bosbranden te woeden in Alaska en Noord-Canada, waardoor het hier best wel heiig is.

Onderweg was het alweer feest! Ik weet niet hoe het komt, maar op elke etappe van onze Inside Passage valt wel wat te beleven. Vandaag kwam weer een bultrug walvis zijn kunsten vertonen. Hij kwam hoog uit het water met zijn staart en klapte die met alle kracht neer. Ook zwaaide hij ons toe met zijn enorme zijvin en klapte die hard neer. Daarna zwommen er een aantal dolfijnen voorbij. Het exacte type dolfijn moeten we nog opzoeken, want ze hebben er hier drie. Voorlopig houden we het op de supersnelle Dall's Porpoise. En om de lijst compleet te maken zagen we nog een stuk of 8 Orca's, die zich goed lieten zien.

Winfried

Jullie hebben in ieder geval 4x20 euro bespaard aan kaartjes voor het Dolfinarium!

groetjes,
Winfried

marijn

Elke druppel op de gloeiende plaat scheelt!