Noord-West Amerika / West Canada / Alaska

Dag 75: Tegengehouden door de douane

Toen we vanochtend van de camping bij Haines reden en stopte om een Loon beter te bekijken, zwom er zo een dolfijn op het gemak voorbij. Type en bouwjaar onbekend, maar leuk om de dag mee te beginnen (meer kwam er deze dag overigens niet).

In Haines (geen bijster interessant dorp) zijn we naar het museum van de Bold Eagle Foundation gaan kijken. Zij hebben een erg mooi en groot diorama, waar al het lokale wild in diverse maten en soorten voorkwam. En dat waren best veel verschillende dieren met onder andere 16 zee-arenden. Er was daar een medewerker die maar al te graag alle ins en outs van het wild wilde toelichten, erg interessant.

Vervolgens hebben we de Haines Highway richting Canada genomen. Kilometers lang reden we langs het Alaska Chilkat Bald Eagle Preserve, waar in winter zo'n 3.000 zee-arenden overwinteren. Nu zagen we er één.

Bij de grens werd weer de gebruikelijke lijst van verboden middelen doorgenomen. Deze douanier vroeg echter ook naar brandhout. Zoals al eerder gemeld zijn ze daar niet blij mee. De beste man belde naar de Amerikaanse douane, dat we weer terugkwamen om het brandhout achter te laten. Op de vraag aan de Amerikaanse douane waar we het hout moesten laten, zei hij: 'Drive for a mile and dump it in the woods.' Beetje vreemd, maar blijkbaar was dat tegen meer mensen gezegd, want na 500 meter zagen we allerlei pakketten hout langs de weg liggen. Handig voor de betreffende bewoner daar. Dus hebben we ook ons hout er maar bijgegooid.

Vanaf de grens ging de route langzaam omhoog naar Kluane National Park en bood mooie vergezichten, vooral ook omdat we hier voor een groot gedeelte boven de boomgrens reden.

En omdat we weer in Canada zijn moest de klok weer een uur vooruit. Voor degene die de tel kwijt is geraakt, bij ons is het nu 9 uur later dan bij jullie. En omdat we toch al aardig noordelijk zitten, hebben we hier lang daglicht. Het zal zo'n 18 uur zijn, maar morgen zullen we het even precies navragen als we in Haines Junction zijn.

Inmiddels hebben we er alweer 10.175 kilometer op zitten. We liggen nog goed op schema.