Noord-West Amerika / West Canada / Alaska

Dag 79: Don’t live faster then your guardian angel can fly

Weinig afwisseling vandaag op de weg naar Fairbanks, maar niet vervelend. Over het algemeen reden we over goed asfalt door lange, rechte groene corridors met een brede kortgeschoren berm, zodat je op tijd kunt reageren op overstekend wild.

Onderweg kwamen we o.a. door Tok en Delta Junction. Op zich niet eens zo verkeerd. Het zag er redelijk verzorgd uit (vergeleken met eerdere teleurstellingen) en het hoogst noodzakelijke is er te krijgen, maar echt vrolijk werden we er niet van.

Onderweg zijn we gestopt bij Rika's Roadhouse, net als de (pels)jagers en gelukzoekers 100 jaar geleden die onderdak zochten op hun reis van Valdez naar Fairbanks. Hier werden ze met de ferry de Tanana River overgezet. Een Zweedse dame (Rika) runde dit helemaal in haar eentje, echt indrukwekkend.

Een andere leuke onderbreking was bij The Knotty Shop waar we aanvankelijk in grote vaart voorbij stoven, omdat het niet in onze reisinfo voorkwam. Onze aandacht werd getrokken door diverse kunstig gemaakte houten dieren die langs de weg stonden. Deze souvenirwinkel was voor de verandering erg leuk. Zo hadden ze talrijke wijze spreuken, een mooi diorama met opgezette dieren en iets wat we nog niet eerder gezien hadden: tientallen opgezette Ptarmigans (sneeuwhoen?). En deze waren gewoon te koop. Sorry Henry, we hebben er geen voor je meegenomen.

En passant zijn we ook even via de Noordpool (North Pole) gereden. Ze hebben daar een 10 meter hoge Kerstman en een mega kerstwinkel naar het schijnt, want wij zijn er gewoon aan voorbij gereden.

En toch ook vandaag nog wild gezien: een Elandkoe met twee kalfjes.