Noord-West Amerika / West Canada / Alaska

Dag 80: Cultureel dagje

Vanochtend hebben we bij het Visitor Center alvast de camping in Denali National Park gereserveerd (voor de 20e en 21e) en 4 plekken voor de shuttlebus. Je mag met je eigen auto nl. maar beperkt het park in. Nu zullen we zo'n 100 kilometer met de bus het park in gaan (en ook weer eruit).

's Middags hebben we ruim 3 uur in het University of Alaska Museum of the North rondgewandeld. Met name de cultuur en oude gebruiken van de eskimo's en indianen waren erg interessant. Zo hadden ze o.a. een kajak en kano die gemaakt waren van resp. zeehondenhuid en walvissenhuid. Precies dezelfde hadden wij gisteren in miniatuurformaat gekocht voor $1 each (ook van zeehondenhuid).

Ook vertoonde ze een film over het Noorderlicht. Zogenaamde zonnestormen zijn mede verantwoordelijk voor het Noorderlicht. Deze zonnestormen zijn elke 11 jaar extra hevig, waardoor ook het Noorderlicht dan beter te zien is. En dan met name in een smalle band op aarde op dezelfde breedtegraad als waar Fairbanks ligt. De volgende keer dat het Noorderlicht beter te zien zou moeten zijn is 2012. Dan zou Finland (of daar ergens) dus een leuke wintersportbestemming zijn.

's Avonds zijn we tot bijna 24.00 uur bij de World Eskimo Indian Olympics geweest. Dit is een jaarlijks terugkerend sportief en cultureel samenzijn van de Eskimo's en Indianen van Alaska die van heinde en ver hier naartoe komen. Er werden allerlei sporten vertoond, zoals Indian Ear Pull (aan elkaars oren trekken, maar dat hadden we helaas net gemist), Two Foot High Kick (met twee voeten tegelijk afzetten en met twee voeten tegelijk een opgehangen bal aantikken) en Blanket Toss (40 man die een dame de lucht in katapulteren mbv een van walrusvellen gemaakt ‘deken').

Hoe vreemd sommige ‘sporten' ook overkwamen op ons, ze komen voort uit het onderhouden van de vaardigheden die je nodig had om te kunnen overleven, voornamelijk voor de jacht.

We zagen wat op tegen de Seal Skin Contest, maar gelukkig werden er slechts zalmen gefileerd (volgens een voorgeschreven wijze). Maar na de zalmen kwamen ze alsnog: vijf zeehonden! Wie kan het snelst een zeehond villen. Het record uit 1961 van 57 seconden werd deze avond niet verbroken. Wij zaten erbij en keken ernaar. Ik zal jullie de foto's besparen.

Ook werd er gedanst, was er een kledingshow en werd Miss WEIO gekozen. Daarnaast waren er allerlei stands waar zelfgemaakte sieraden, kunst en kledingstukken (vooral sloffen) verkocht werden. Het merendeel hiervan zouden wij niet mee mogen nemen naar Nederland. Ze hadden o.a. ijsberenwanten, zeehondensloffen, walvisbotsculpturen, etc. Erg mooi om te zien en het koste wat moeite om Linde duidelijk te maken dat we dat toch echt niet konden kopen.