Noord-West Amerika / West Canada / Alaska

Dag 81: Zonsverduistering

In Pioneer Park in Fairbanks heeft men de geschiedenis van de pioniers aardig gecombineerd met een mini-pretparkje. We hebben ons niet al teveel verdiept in het historische aspect en er gewoon een paar gezellige uurtjes van gemaakt. Marijn en Inge hebben op de midget-golfbaan een verwoede strijd geleverd met uiteindelijk een verdiende winnaar.

Eind van de middag hebben we koers gezet richting Denali NP. Vlakbij Fairbanks kwamen we langs Ester Gold Camp, maar inmiddels zijn de toeristische/historische gebouwtjes dichtgetimmerd en is het meer een ghost-town.

Toen we verder richting het zuidwesten reden, werd een kampvuurgeur alsmaar doordringender en leek het alsof we tientallen kilometers in een licht mistige schemer reden met de zon nog hoog aan de hemel als een kleine oranje bal. Je had geen zonnebril nodig om recht in de zon te kijken. In de aanvankelijk vrijwel onbewolkte lucht hing de verdunde rook van de bosbrand die een vage rood-bruine gloed kreeg. Het had wat weg van een zonsverduistering.

Op een parkeerplaats had men op een informatiebord aangegeven wat de stand van zaken was van deze bosbrand niet al te ver van Fairbanks. De brand lag ingedamd tussen 3 rivieren en men verwachtte de brand zondag 19 juli onder controle te hebben (morgen dus). De stand van 17 juli was dat er naar schatting 183.643 acres bos was verwoest. Wij reden er op zo'n 10 km langs af.

Nenana, zo'n 100 km ten noorden van Denali, is een leuk dorpje dat in heel Alaska bekend staat om zijn Ice Classic. Het gaat hier om het raden van het precieze tijdstip van het openbreken van het ijs van de Tanana. Op het ijs staat dan een grote houten ‘tripod' die verbonden is met een klok op de oever. Als het ijs openbreekt, valt of schuift de tripod en stopt de klok. De winnaar kan $300.000 mee naar huis nemen.