Noord-West Amerika / West Canada / Alaska

Dag 84: Ptarmigans

Vanochtend zijn we vroeg op pad gegaan om een wandeling te maken langs de Savage River, het laatste punt op de parkweg waar je met je eigen auto nog mag komen. We hoopten ook nog wat wild te zien zo vroeg langs de parkweg, maar nu hadden we geen geluk.

Op de terugweg van de wandeling liepen we door lage wilgenstruiken aan de oever van het riviertje waar het werkelijk krioelde van de Ptarmigans (sneeuwhoenen). Het lijken net scharrelkippen. Tientallen Ptarmigans zaten hier in en onder de struiken bladeren te eten. Ze waren ook niet echt bang aangelegd, want je kon ze tot op enkele meters benaderen. Sommigen gingen niet eens aan de kant en bleven gewoon zitten.

Blijkbaar is dit hun vaste standplaats, want er lagen ook erg veel veertjes, voornamelijk de witte van hun winterkleed, maar ook wat bruine. Linde heeft er een hoop verzameld. We kopen in Nederland bij de polier een kip, beplakken die met de veertjes en zo hebben we onze eigen opgezette Ptarmigan.

Net toen we de parkweg weer terug reden naar de camping, zagen we twee Dall Sheep. Nog steeds niet echt dichtbij, maar eindelijk zagen we hèt symbool van Denalio NP een keer niet zo hoog op de berg en redelijk zichtbaar. Iets verderop liepen ook nog 3 caribous met grote geweien. En gelukkig kon Marijn nu een foto in kleur maken.

's Middags hebben we nog een wandeling langs Horseshoe Lake gemaakt, waar bevers 3 opeenvolgende dammen hebben gemaakt. Blijkbaar vinden mensen het leuk om over die dammen te lopen en ze kapot te maken, getuige het bordje dat erbij stond. We dachten even een bever te zien in water, maar toen hij dichterbij kwam bleek het een Muskusrat te zijn. Helaas. Ook voor de leek (wij dus) zijn ze relatief eenvoudig uit elkaar te houden. De bever heeft namelijk een platte staart en de muskusrat een puntige staart. De vachtjes zijn overigens van allebeide heel erg zacht.