Noord-West Amerika / West Canada / Alaska

Dag 86: Een vissende vos

Het was vanochtend somber weer met wat motregen. Op weg verder naar het zuiden zouden we bij helder weer mooie uitzichten op Denali gehad hebben. Vandaag dus niet. Wel werden we verrast door een zwarte beer die in een drafje de weg voor ons overstak.

De geplande stop voor vandaag was bij Nancy Lake State Recreation Area. Net toen we klaar stonden voor de wandeling, wilde een vos de weg oversteken. Hij zag ons en keerde weer om. Even later had hij weer wat moed verzameld en stak toch de weg over. Aan de overkant van de weg liep hij blijkbaar door het struikgewas evenwijdig aan de weg verder, want zo'n 50 meter voorbij ons liep hij de weg weer op om vervolgens netjes aan de kant van de weg verder te lopen. Het was ook wel begrijpelijk dat hij over de weg wilde lopen, want hij had een enorme vis in zijn bek. Dat loopt toch gemakkelijker dan tussen de struiken.

De Chicken Lake Trail die we gingen lopen werd net door medewerkers van de State Parks weer begaanbaar gemaakt. Gelukkig maar, want er stond enorm veel Devils Club. Deze plant is berucht onder de wandelaars omdat hij van top tot teen vol zit met gemene doorns. Hoe lang het pad eigenlijk was wisten we niet (er was ook geen goede beschrijving van), maar op een gegeven moment stond het pad onder water. Tot daar was men ook gekomen met het onderhoud van het pad. Bevers hadden hier enkele forse dammen opgeworpen, waardoor het water een meter hoog stond. Men was bezig deze dammen door te breken, zodat het pad weer in ere hersteld kon worden. Het was overigens niet de eerste keer dat ze deze dammen verwijderen. De bevers waren blijkbaar hardleers. Of de medewerkers?

Eind van de middag zijn we nog even bij het Iditarod Headquarters gaan kijken. Jaarlijks wordt hier een 1100 mijl lange hondensledetocht gehouden van Anchorage naar Nome aan de Westkust van Alaska. Deze tocht wordt door de winnaar in zo'n 10 dagen afgelegd.

Anja, Erwin, Femke en Inge

Hoi, leuk dat jullie in het Iditarod HQ zijn geweest. Zo'n beetje ieder jaar is deze race op discovery te zien en iedere keer is het weer spannend om te zien wat die gasten allemaal meemaken en hoe ze hun honden fit houden. De winnaar kan een groots onthaal tegemoet zien.