Noord-West Amerika / West Canada / Alaska

Dag 88: Goudkoorts

Vissen is hier echt een nationale sport. Zo ongeveer in elke rivier waar vis te vinden is, staat men te vissen. We waren even gaan kijken bij Bird Creek. Nu stonden er maar een man of 30. Gisteren bij laag water, stonden er wel twee keer zo veel. Tijdens het kwartiertje dat wij er stonden te kijken, werd er niets gevangen. Maar sommigen hadden hun buit al lang binnen.

Het grappigste was nog wel dat twee man zich lieten verrassen door het stijgende water water. Eéntje met lieslaarzen kon niet zo gauw meer de juiste route naar de oever terugvinden en haalde een natte broek. De ander die met zo'n compleet broekpak midden in de rivier stond, kreeg ook pas in de gaten dat het water eigenlijk te hoog stond toen het al boven zijn kruis stond. Op de tast, door zijn hengel als peilstok te gebruiken, probeerde hij zijn weg vergeefs terug te vinden. Toen wij weg gingen stond hij nog steeds wat radeloos om zich heen te kijken. Het water zit daar zo vol met fijn zand dat je absoluut niet kunt zien waar je je voeten neer kunt zetten.

Daarna zijn we in de oude goudmijn Crow Creek Goldmine onze vakantie terug gaan verdienen. Hier is nog steeds goud te vinden bij het riviertje, dus ook wij hebben het geprobeerd. Wij gebruikten de traditionele goudpan, maar anderen pakten het professioneler aan. Pikhouwelen werden meegebracht. zeefbakken werden in de rivier gezet, of met een metaaldetector werd de oever afgezocht naar goud. Ik weet niet hoe het hen vergaan is, maar wij hebben echt goud gevonden!

Omdat we in de buurt waren zijn we ook bij de inmiddels niet meer zichtbare Portage Glacier gaan kijken. Hij is zover teruggetrokken dat je hem niet meer ziet uitmonden in het meer. Wel drijven er nog wat ijsbergen in het meer en zijn andere gletsjers om het meer zichtbaar.

Inmiddels werd het weer alsmaar slechter weer en begon het te regenen. Dat doet het nu in Seward om 23.00 uur nog steeds. Dat zijn de momenten dat je blij bent dat je in een luxe camper zit in plaats van in je tentje. Als de weersvoorspellingen uitkomen, blijft het de komende dagen helaas zo.

Oma & Opa Verschuur

Hallo allemaal,

Wij zijn weer helemaal bijgelezen.
Ontzettend mooie , en goed geschreven , verhalen.
Ja jullie maken heel wat mee.
Ook genieten wij enorm van de foto,s.
Linde oma hoopt dat je je tanden ( die nu niet meer in je mond zitten ) laten zien, de bonus ligt al klaar.
Geniet nog een poosje en tot ziens op Schiphol.

Anja, Erwin, Femke en Inge

Weet je wie echt rijk is geworden van de goudkoorts die destijds heerste in Klondike? .....
Nou dat was de fabrikant van zeefpannen en van scheppen. Die heeft echt bakken met geld verdiend. De 'echte' goudzoekers hebben het helaas met minder moeten doen.