Noord-West Amerika / West Canada / Alaska

Dag 91: Een vissende beer

Het was lekker wandelweer vanochtend (droog!) en dus trokken we erop uit naar de Russian River Falls. Bij deze kleine watervallen kun je de zalmen tegen de waterval op zien springen. Het is mooi om te zien hoe ze zich positioneren voor de waterval en met een forse krachtsinspanning de sprong wagen. Vaak hebben ze meerdere pogingen nodig.

Soms vissen ook de beren hier hun maaltje bij elkaar. En we hadden geluk vandaag! Terwijl wij stonden te kijken naar de zalmen, kwam van de overkant een Grizzly beer uit de bossen gelopen en kloste de rivier in. Hier noemen ze de Grtizzly overigens gewoon bruine beer. Het krioelde daar van de zalmen, maar de beer ving niets. Hij had ons ook al snel in de gaten, keek omhoog naar de ‘veilige' boardwalk waar we op stonden en maakte snel rechtsomkeert.

Verder naar Soldotna hadden we de toeristische route genomen om wat meer natuur ipv drukke snelweg te proeven. Dit was echter wel 19 mijl (klinkt minder erg dan 30 km) wasbord rijden. De beste snelheid over de ribbels lag zo rond de 50 km per uur. We hadden immers tijd genoeg om dat uit te vinden. De natuur en enkele uitzichten waren mooi, maar het wild bleef beperkt tot een Pacific Loon.