Noord-West Amerika / West Canada / Alaska

Dag 93: Just another day

En weer zijn we gaan kijken bij de Kenai River naar de kunsten van de vissers hier. Floor, maar vooral Linde, vindt het geweldig om te kijken hoe de zalmen gevangen worden en ook hoe ze gefileerd worden. Ze wil graag ook zelf leren vissen. Maar aangezien wij daar helemaal niets mee hebben, zal ze wel een keer bij de meester-visser van de familie aankloppen. Dus Ruud, Linde komt eraan!

Het was grappig om te zien wat voor verschillende types hier staan te vissen. Van de ‘gemiddelde' Alaskaan die ook gemiddeld succes heeft tot de geslaagde business man die in zijn Hummer aan komt rijden en na een geslaagde vangst een enorme sigaar opsteekt, en van de blonde jongedame (de paardenstaart netjes door de pet heen gestoken) in een veel te nette outfit die bijna haar eigen vishaak in haar gouden oorbellen had hangen tot de native die op zijn slippers aan komt slenteren, niet de moeite neemt om in het water te gaan staan zoals de rest en binnen 10 minuten 3 zalmen aan zijn haak heeft hangen. Hij gaf overigens wel toe dat het ook hem niet elke dag zo gemakkelijk af ging.

Onderweg hebben we lunchpauze gehouden bij een houtsnijder die de mooiste kunstwerken maakte met zijn kettingzaag. Snel en toch heel precies worden vooral zeearenden of beren uit houtblokken gezaagd.

Eind van de middag hebben we in het Kenai National Wilflife Refuge een campinkje opgezocht bij Peterson Lake. Eigenlijk kon je het geen camping noemen. Het was een open ruimte aan de oever van het meer en er stonden een paar picknicktafels voor 4 kampeerplekjes. Maar er werd dan ook geen ‘fee' gevraagd en we hadden prachtig uitzicht over het meer, tenminste, als we tussen de regendruppels door keken.