Noord-West Amerika / West Canada / Alaska

Dag 95: Weerloze zalmen ten prooi aan de meeuwen en een zwarte beer

We zijn de dag rustig begonnen en hebben nog enkele activiteiten meegepikt van de Goldrush Days in Valdez. Zo konden Linde en Floor nog een keer ‘goudpannen', zoals men dat hier noemt en hebben we genoten van de brassband van de hier gestationeerde AirForce.

We dachten in Valdez goedkoop te kunnen tanken. In Valdez eindigt immers de Alaska Pipeline. De olie wordt hier opgeslagen en overgeladen op tankers om verder vervoerd te worden. Niets was minder waar; de benzine was hier duurder dan waar dan ook in Alaska. $3,41 per gallon lijkt misschien goedkoop, maar met een camper die 1 op 3,5 rijdt tikt dat toch wel aan.

Op advies van het Visitor Center reden we de weg langs de kust naar die olietanks. Onderweg zou er een kans zijn om beren te zien. Nou, de eerste zagen we al toen we net het dorp uit waren. Linde spotte de zwarte beer als eerste. Hij was nog jong en speels en sprong tegen twee bomen op. Ook ging hij op zijn achterpoten staan om eens goed om zich heen te kijken. Wij bekeken het rustig vanuit de camper.

Toen we verder reden langs de kust zagen we veel mensen foto's maken bij een beekje die uitmondt in zee. Er was daar een zwarte beer in het 10 cm diepe water aan het vissen. Hij is daar zeker een half uur bezig geweest en heeft in die tijd tientallen vissen uit de beek op het droge gegooid. Dat was ook niet zo moeilijk want er zwommen/kropen honderden zalmen op enkele tientallen meters. Soms at hij de eitjes van de zalmen, maar vaak liet hij ze ook gewoon creperen op het droge.

Aan de andere kant van de weg, waar het beekje in de zee uitmondt, lagen ook honderden zalmen te worstelen op het bijna drooggevallen strand om toch nog het beekje te bereiken. Helaas voor hen, vielen de meesten ten prooi aan de tientallen zeemeeuwen. Het was allemaal wat cru, maar zo werkt de natuur hier blijkbaar.

Iets verderop langs de weg zijn we gaan lunchen en daar zagen we nog een zeeleeuw die om de paar minuten met een zalm boven kwam en weer een zwarte beer die ook op het strand even kwam kijken of er nog iets te halen viel.

Bijna terug op de camping reden we langs een schietbaan, gewoon open en bloot langs de weg. Linde vroeg: ‘Wat zijn die aan het doen?' Marijn: ‘Aan het oefenen om beter te leren schieten.' Linde: ‘Staan ze dan naast elkaar of tegenover elkaar?'