Noord-West Amerika / West Canada / Alaska

Dag 100: 100 Dagen onderweg

Alweer 100 dagen hebben we genoten van de rust, ruimte en natuur. Er lijkt maar geen eind aan te komen. Of toch?

Vanochtend zijn we vroeg de Dempster Highway opgegaan naar de Tombstone Mountains. Wij hebben slechts 10% afgelegd van de 737 km lange highway die eindigt in Innuvik aan de Beaufort Zee. Enkele dagen geleden hebben ze de weg weer geëffend, dus was het redelijk goed te rijden. In ieder geval was het de beste gravelweg tot nu toe. Morgen rijden we nog een klein stukje verder tot we echt in de tundra zitten.

Vanochtend zagen we onze tweede lynx van de vakantie, maar ook deze was ons te snel af voor een foto. Hij zat op de weg en ging er vandoor toen hij ons aan zag komen.

Omdat we hier al vroeg waren konden we nog mee met een ‘interpretive walk' naar de Beaver Pond. Pal naast de weg hebben twee beverfamilies (er zijn dus ook twee beverburchten op slechts 20 meter van elkaar) forse dammen opgeworpen. De laatste dam was zeer recent, waardoor er weer nieuw land was ondergelopen. We waren te laat in de ochtend om ze in actie te zien, dus zijn we 's avonds nog een keer terug gegaan.

En niet voor niets! Twee bevers waren druk bezig hun burcht te versterken en allerlei andere zaken. We hebben geruime tijd staan kijken. En omdat ze ook allebei uit het water kwamen konden we ze goed zien. Toen het weer stil werd zijn we gaan kijken of er bij de nieuw opgeworpen dam nog enige activiteit te bespeuren was. En ook daar zagen we nog een bever, maar die was er snel weer vandoor. Eindelijk hebben we allemaal bevers in levende lijve gezien. Een mooi einde van de dag.

's Middags hadden we een stukje langs de North Klondike River (een hele mond vol voor een klein beekje) gewandeld tot we de sneeuw tegenkwamen. Dat hadden we hier niet echt meer verwacht, omdat we helemaal niet hoog zitten, maar Linde en Floor vonden het leuk om in de sneeuw te spelen. Het landschap kreeg steeds meer weg van tundra met het rendiermos dat tussen de dwergberkenstruiken stond. Het deed ons denken aan eerdere wandelingen in Noorwegen.

Gelukkig waaide het vandaag behoorlijk waardoor de rooklucht aardig verdreven werd. Het was nog wel behoorlijk heiig, maar dat ging slechts ten koste van het uitzicht.