Noord-West Amerika / West Canada / Alaska

Dag 92: De nationale sport van Alaska: Vissen

Vanochtend zijn we op de camping aan de Kenai River even gaan kijken hoe onze collega campinggasten stonden te vissen. De één had zijn dagelijks toegestane quotum van 3 stuks al om 8.00 uur 's ochtends bereikt, dus de rest van de dag kon hij alleen nog maar om de sport vissen. Zijn maat mocht de zalmen nog houden. Terwijl wij stonden te kijken haalde hij er net één binnen. Een gerichte tik op de kop, schoonmaken en fileren, en binnen enkele minuten lagen er weer twee Sockeye zalmfilets in het zakje. De rest van de vis werd de rivier ingegooid voor de meeuwen.

Bij Kenai waar de Kenai River in de Cook Inlet uitmondt, was het een drukte van belang. De zalmen zwemmen hier vanuit zee de rivier op. Aan weerszijden van de rivier staan tientallen vissers met hun dipnet op zalmen te vissen, terwijl in het midden van de rivier enkele zeehonden ook een graantje mee proberen te pikken. Zo'n dipnet is een groot visnet (1½m diameter) waarmee ze langs de oever van de riviermonding lopen en zo hun vissen binnenhalen. Vissen met dipnet is overigens alleen toegestaan voor de lokale bevolking. Voor hen gelden overigens ook ruimere visquota en is mede afhankelijk van de gezinsgrootte.

Daarna zijn we doorgereden naar Captain Cook State Recreation Area, waar we op een mooie camping 50 meter van het strand staan. Op het strand kun je agaat vinden. Pas toen we weer bijna van het strand afliepen en aan de vierde strandganger vroegen hoe dat agaat er nu eigenlijk uit ziet, werd ons duidelijk dat we niet veel gemist hadden. We hebben er een paar meegenomen, maar waarschijnlijk eindigen ze binnen enkele dagen tezamen met andere kiezelstenen gewoon langs de kant van de weg.